joi, 1 noiembrie 2007

Blog

Blogul ca fenomen ia amploare pe zi ce trece. In momentul de fata numarul bloggerilor inregistrati pe Traffic.ro este 1916. Numarul celor care au un jurnal online este, insa, cu mult mai mare si creste constant.
Poate este o moda si in curand site-urile firmelor vor contine link-uri catre blogurile angajatilor. Este o idee. Sa stie si "head-hunter-ii" detalii extra-profesionale despre cei pe care ii supravegheaza.
M-am tot gandit in ultimele zile despre cum ar trebui sa arate un blog ca sa placa vizitatorilor. Bineinteles ca nu exista o reteta si nu mi-am dorit sa descopar sau sa propun eu vreuna.
Nu scriu pentru mine, nu scriu pentru cei care imi viziteaza adresa. Scriu pentru mine si pentru cei care ma citesc.
Asa ca Blogul trebuie sa se adreseze si sa placa deopotriva ambelor "parti".
Nu o mai lungesc cu teoria si va voi spune cateva din regulile pe care trebuie sa le respecte un blogger si blogul sau, toate numai (adica, exclusiv)din punctul meu, propriu si personal de vedere. Este normal sa nu emit ipoteze de expert, insa de asta suntem atatia care scriem sau/si citim jurnale virtuale.
Iata regulile:
- in primul rand layout-ul, aspectul general trebuie sa fie placut(oau, ce descoperire!) si in acord cu ceea ce propune autorul. Dar arta este interpretata de fiecare diferit, nu?
- cand vizitez pagina cuiva(inclusiv a mea) imi doresc sa gasesc numai ce am nevoie sau mi-ar face bine sa stiu. Nu cred ca lucrurile puse ca intr-un pom de craciun sunt binevenite(in curand imi voi scoate ceasul, daca cineva vrea sa stie ora exacta, oricand se poate uita in coltul din dreapta jos al ecranului);
- mie imi place ca un blog sa imi dezvaluie atat experiente de viata, cat si lucruri pe care sa le gasesc interesante. Pot citi cu placere atat pentru ca autorul imi prezinta ultima stire de la tv in interpretare personala, fie pentru ca povesteste cat de reusit a fost concertul celor de la Pink Martini, fie pentru ca acesta ne dezvaluie ultima patanie de la munca, din parc sau cearta cu iubitul/iubita;
- blogul trebuie sa aiba o identitate, care adesea nu este aceeasi cu ce a blogger-ului; identitatea site-ului o poti construi din franturi, din povesti, din sunete si imagini, din ceea ce pui acolo intr-o maniera personala si unitara. Este poate unul dintre cele mai delicate lucruri de discutat in legatura cu un jurnal virtual;
- o intrebare pe care mi-o pun este cat de mult trebuie sa se expuna autorul. Pe net ai avantajul ca poti fi oricine vrei tu. Dar depinde cum privesti lucrurile: poti expune fictiune si nimeni nu te cunoaste, poti spune totul despre tine si nimeni nu te cunoaste. Depinde ce motive ai ca sa scrii... Mie imi place sa descopar in timp personalitatea si universul unui blogger, sa ii cunosc reactiile, sa stiu cate putin din experientele sale de viata, cum arata, unde lucreaza, de ce, cu cine, cand, cum, etc. Nu cred ca m-a interesat vreodata ca pe autorul blogului X il cheama Y si locuieste pe strada Z. Nu asta este esentialul.
- trebuie sa ai un public tinta? DA, pe cei carora le place ceea ce tu vei scrie oricum;
- blogul trebuie sa fie interactiv. Ei bine, scrii pentru tine, dar daca nu te-ar interesa ce au ceilalti de spus poti folosi si o coala de hartie. Intram putin in sfera comercialului, pentru ca pentru a afla parerile celorlalti trebuie ca acestia sa te descopere, sa te citeasca si sa vrea sa iti si raspunda. Pentru asta ai nevoie de subiecte, de trafic. Si trebuie sa porti o continua conversatie. Cu tine si cu ceilalti.
Interactivitatea se poate manifesta si prin altceva decat raspunsuri si commenturi. Lasa-i pe cititori sa isi aleaga muzica, imaginile, afla astfel ce prefera, ofera diversitate, accepta idei si propune, rezolva si intelege. Provoaca. Invata. Cucereste!

Si lista ramane deschisa. Nu cred ca am spus nimic nou, dar am spus.
Daca toate blogurile ar fi la fel...
O idee ar fi sa imi spuneti ce bloguri v-au placut cel mai mult. De ce, vom vedea impreuna.

Niciun comentariu: